مهم‌ترین موضوع تمدنی ما تعلیم و تربیت است/ بدون تعارف میگویم: معلم، پایه‌ریز تمدن نوین است
هفتمین نشست تمدنانه با موضوع "تمدن و ضرورت تربیت انسانِ تراز" با حضور حجت الاسلام حبیب الله بابایی
انتظار منتظران مهدی موعود، در درجه اول، انتظار استقرار عدالت است ...
Slider

سرمقاله - گفتارهایی در باب تمدن

تعمیق و نهادینه سازی مناسک شاد دینی

دین اسلام، به‌عنوان جامع‌ترین برنامه توحیدی، برای تمامی عرصه­‌های زندگی انسان برنامه­‌هایی را ترسیم نموده است. در این بین به مقوله مدیریت شادی و غم در میان پیروان خود نیز توجه ویژه‌ای دارد.

در معارف وحیانی اسلام یا متونی که از سرچشمه وحی جاری شده، از پروردگار عالم با عنوان «وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى‏»[1] یاد شده است. رصد تدابیر مذهبی تشیع نیز این مطلب را اثبات می‌کند که خداوند هم شادی و هم اندوه مردم را مورد توجه قرار داده است.

روح همه مناسک دینی شیعیان عبودیت است که گاه در قالب شادی و گاه با غم معنوی همراه است. بسیاری از مغرضان برای دلسرد کردن گروندگان به اسلام و تشیع همواره این آیین را غم‌آلود معرفی می‌کنند. این فشار بر مذهب تشیع  ...

ادامه مطلب...

میز تعلیم و تربیت

1 | 2 | 3 | 4

میز نشاط

1 | 2 | 3 | 4 | 5

میز بین الملل

1 | 2 | 3 | 4

اخبار و اطلاعیه ها

دی 27, 1399

فراخوان پذیرش مجموعه های تعلیم و تربیت

🔸🔶مرکز نوآوری های اجتماعی مبتدا با مشارکت متنا برگزار می کند#فراخوان پذیرش مجموعه های #تعلیم و #تربیت #ویژه هسته هایی که افراد اصلی آنان در شهر قم می باشند.💠 مزایا-…
بهمن 29, 1398

نشست "تمدن و ضرورت تربیت انسانِ تراز" با حضور حجت الاسلام حبیب الله بابایی

⭕️ مدرسه تمدن نوین اسلامی برگزار می کند:🔔هفتمین نشست تمدنانه👤با حضور حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله باباییباموضوع: ❇️ تمدن و ضرورت تربیت انسانِ تراز🗓چهارشنبه ۹۸/۱۱/۳۰ ⏰ ساعت: ۱۸:۱۵ 🏢 قم-خیابان…
دی 29, 1398

محورهای بیانات تمدن ساز رهبرانقلاب در خطبه عربی نمازجمعه تاریخی تهران

راهکارهای مهمی که رهبر انقلاب در جریان خطبه ی عربی در نماز جمعه خطاب به امت اسلامی و کشورهای اسلامی بیان نمودند.چگونگی نزدیک شدن به تمدن نوین اسلامی
دی 15, 1398

آمادگی 80 تشکل بین‌الملل برای خونخواهی سردار سلیمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در بیانیه مجمع تشکل‌های بین الملل آمده است: شهادت مجاهدی که در تمام جریان‌های جهادی نیم قرن اخیر (از مبارزات نهضت خمینی کبیر تا…
دی 09, 1398

برگزاری نشست با دکتر مهدی نصیری "تحقق تمدن نوین اسلامی"

ششمین نشست از سلسله نشست های تمدنانه با حضور دکتر مهدی نصیری در مدرسه تمدن نوین اسلامی برگزار شد. این نشست با رویکرد بررسی میزان تحقق تمدن نوین اسلامی در…
آبان 14, 1398

ظرفیت های تمدن سازی اربعین حجت الاسلام مصطفی جمالی

پنجمین نشست از سلسه نشست‌های تمدنانه با رویکرد «تحقق تمدن نوین اسلامی»، به اهتمام مدرسه تمدن نوین اسلامی (متنا)، روز شنبه یازدهم آبان ماه 1398 در سالن شهید اسداللهی برگزار…
آبان 08, 1398

نشست ظرفیت های تمدن سازی اربعین

⭕️ مدرسه تمدن نوین اسلامی برگزار می کند:🔸سلسله نشست های تمدنانه با رویکرد تحقق تمدن نوین اسلامی، با موضوع: ❇️ ظرفیت های تمدن سازی اربعین 🔸با حضور حجت الاسلام و…

تمدن نوین اسلامی از دیدگاه راهبران و بزرگان

استقرار بنای تمدن اسلامی و استوار ساختن آن بعهده روحانیت است

امام خامنه ای خطاب به روحانیت: شما هستید كه می‌خواهید بنای شامخ #تمدّن_اسلامی را بالا ببرید و استوار كنید؛ چراغ هدایت اسلام را در مناره‌ی بلند نظام اسلامی به درخشش درآورید و انسان ها را هدایت كنید بیانات در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه…

معانی و مراتب وحدت در دنیای اسلام

🔘 البتّه وحدت مراتبی دارد؛ اتّحاد دنیای اسلام مراتبی دارد؛ پایین‌ترین مرتبه‌اش این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولتهای اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی، علیه هم دست به تعرّض نزنند، با هم معارضه نکنند، به یکدیگر ضربه نزنند؛ این قدم اوّل است. 🔸البتّه بالاتر از این، این است که…

نیاز بشریت برای فهم معنای بعثت پیامبر اسلام

❇️ حقیقتاً امروز بشریّت از همیشه محتاج‌تر است برای فهم کردن معنای بعثت و حقیقت بعثت. 🔅قرآن کریم این آیه‌ی شریفه‌ی «لَقَد جآءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم عِزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم» را خطاب به همه‌ی بشریّت فرموده است که فِقره‌ی آخر «بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیم»(۱) است. 🔹امّا رنج بشریّت، مشکلات…

تمدن نوین اسلامی در دوبخش حقیقی و ابزاری

❇️ تمدن نوین دو بخش دارد: ▫️یک بخش، بخش ابزاری است؛ ▫️یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید. آن بخش ابزاری چیست؟ بخش ابزاری عبارت است از همین ارزشهائی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح می‌کنیم: علم، اختراع، صنعت،…
محمد جواد حسنی
Author: محمد جواد حسنی
محمد‌جواد حسنی

دین اسلام، به‌عنوان جامع‌ترین برنامه توحیدی، برای تمامی عرصه­‌های زندگی انسان برنامه­‌هایی را ترسیم نموده است. در این بین به مقوله مدیریت شادی و غم در میان پیروان خود نیز توجه ویژه‌ای دارد.

در معارف وحیانی اسلام یا متونی که از سرچشمه وحی جاری شده، از پروردگار عالم با عنوان «وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى‏»[1] یاد شده است. رصد تدابیر مذهبی تشیع نیز این مطلب را اثبات می‌کند که خداوند هم شادی و هم اندوه مردم را مورد توجه قرار داده است.

روح همه مناسک دینی شیعیان عبودیت است که گاه در قالب شادی و گاه با غم معنوی همراه است. بسیاری از مغرضان برای دلسرد کردن گروندگان به اسلام و تشیع همواره این آیین را غم‌آلود معرفی می‌کنند. این فشار بر مذهب تشیع  ...

دین اسلام، به‌عنوان جامع‌ترین برنامه توحیدی، برای تمامی عرصه­‌های زندگی انسان برنامه­‌هایی را ترسیم نموده است. در این بین به مقوله مدیریت شادی و غم در میان پیروان خود نیز توجه ویژه‌ای دارد.

در معارف وحیانی اسلام یا متونی که از سرچشمه وحی جاری شده، از پروردگار عالم با عنوان «وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى‏»[1] یاد شده است. رصد تدابیر مذهبی تشیع نیز این مطلب را اثبات می‌کند که خداوند هم شادی و هم اندوه مردم را مورد توجه قرار داده است.

روح همه مناسک دینی شیعیان عبودیت است که گاه در قالب شادی و گاه با غم معنوی همراه است. بسیاری از مغرضان برای دلسرد کردن گروندگان به اسلام و تشیع همواره این آیین را غم‌آلود معرفی می‌کنند. این فشار بر مذهب تشیع به خاطر برگزاری سوگواری اهل بیت علیهم‌‌‌‌السلام بیشتر است؛ چرا که این برنامه‌ها با ملاک‌های شادی در فضای برون‌دینی متفاوت است


وقتی محبین اهل بیت را افسرده می‌خوانند

اتهام غم‌زدگی مسلمانان، بررسی جایگاه شادی و تلاش عالمانه برای نهادینه کردن مناسک شادی‌آفرین را دوچندان می‌کند. روشن است که تا غم وجود نداشته باشد، شادی معنای واقعی خود را پیدا نخواهد کرد اما فعلاً این موضوع مورد بحث نیست. لازم است مبلغان اسلامی در مقابل این هجمه، مناسک دینی شعف‌انگیز را که در منابع معتبر نیز مورد تأکید هستند، به‌عنوان جلوه زیبای اسلام به مخاطبان عرضه کنند.

بر این اساس، شناسایی این مناسک و به‌کارگیری راهکار‌های عملیاتی برای گسترش و نهادینه‌سازی این مناسبت‌ها در میان اقشار مختلف جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار خواهد بود. در این راستا حکومت‌ها و مردم، هر یک وظایفی را بر عهده دارند که متناسب با آن، می‌توانند روش‌ها و ابزارهایی را به خدمت بگیرند.

مناسک شاد در میان احکام جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. برخی از این مناسک مانند ازدواج، ولیمه حج، جشن ولادت و جشن تکلیف متأثر از شرایط زندگی فردی انسان‌ها ایجاد می‌شود و ممکن است در عمر هر فرد فقط یک بار قابل تدارک باشد.

اعیاد زیادی برای ما وجود دارد

بعضی دیگر از مناسبت‌های شاد دین‌پایه با نصوص شرعی و سیره معصومان علیهم‌السلام قابل اثبات است. رویدادهایی مانند اعیاد رمضان، فطر، قربان، مبعث، غدیر، جمعه، نوروز و جشن میلاد معصومان علیهم‌السلام از این دسته بوده و با رویکردی جمعی همه مردم را به سرور و نشاط دعوت می‌کند.

در راستای نهادینه کردن این مناسک دینی شاد در میان اقشار و طبقات مختلف جامعه اسلامی، راهکارهای متعددی قابل تصور و برنامه‌ریزی است. اهم این راهکارها را می‌توان بین نهادهای حکومتی و مردم تقسیم نمود. برخی از عوامل زمینه‌ساز برای رسوخ فرهنگ شادی در جامعه تنها با ظرفیت‌هایی که حکومت در اختیار دارد، میسر است.

استفاده از قدرت رسانه‌های جمعی، اعلام تعطیلی رسمی برای برگزاری جشن‌ها، ارسال پیام‌های تبریک برای مردم و مسئولان دیگر کشورها، آذین‌بندی گسترده شهرها و اماکن عمومی، دیدارهای عمومی با مردم برای رفع مشکلات، ایجاد ارتباط بین مناسک شاد با قشر خاصی از جامعه مانند روز مادر، روز پدر، روز جانباز، روز پرستار و ...، ارائه خدمات رفاهی ویژه به مناسبت اعیاد دینی از راهکارهای گسترش سرور و نشاط در جامعه با محوریت مناسک دینی است که متصدی آن نهادها و سازمان‌های مذهبی و حکومتی هستند.

در کنار این راهکارها، مردم نیز با امکانات کمتر و ساده‌تر مانند هدیه و عیدی دادن به اعضای خانواده و اطرافیان، پرداخت صدقه به مستمندان، قربانی کردن، برگزاری مهمانی، صله‌رحم، پیرایش شخصی و آراستن محیط زندگی و انجام آداب عبادی مخصوص در مناسبت‌های دینی، به رسوخ این فرهنگ در میان افراد خانواده، اطرافیان و جامعه، کمک قابل توجهی خواهند نمود. در یک نگاه کلان‌تر تعدد این مناسبت‌ها در تقویم شیعی می‌توانند به اصلاح روابط میان فردی در اجتماع شیعی نیز استحکام ویژه‌ای ببخشد و ارتباط و انسجام درونی جامعه را تقویت کند. /882/ 703/

محمد جواد حسنی، طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم
[1]. النجم، ایه 43